Які системи мають бути продумані в готелях? Як уникнути помилок при проєктуванні мереж, і яких помилок найчастіше припускаються компанії, що не мають практичного досвіду, нам розповіли власники компанії Civilly Олег Челпан та Павло Іванов.
Засновники компанії Civilly Олег Челпан та Павло Іванов
Павле, розкажіть, які інженерні системи зазвичай використовують у готелях? У чому їхня особливість?
Інженерних систем у готелі дуже багато – є базові речі, які є у звичайних квартирах, а є специфічні. Зазначу, що інженерні системи – це величезна частина часових та трудових витрат при проєктуванні.
До базових систем, таких як у наших квартирах, можна віднести гаряче та холодне водопостачання, опалення, електрику.
При цьому системи кондиціювання та вентиляції найчастіше відрізняються, особливо в готелях високого та преміального рівня. Візьмемо, наприклад, найпростіший і звичний настінний кондиціонер. Його перевага — це, звісно, ціна. Недолік же полягає в його характеристиках: він належить до класу високошвидкісних. Площа перерізу отвору, з якого виходить охолоджене або нагріте повітря, невелика. Відповідно, щоб охолодити або обігріти кімнату, повітря подається з високою швидкістю в певну зону, і перебувати в цій зоні, на протязі, людині некомфортно і просто небезпечно.
Виходячи з цього, інженери рекомендують використовувати в готелях кондиціонери канального типу, які «зашивають» під стелею. Повітря в такому разі подається вже по каналу, через вентиляційні решітки значно більшої площі, що дозволяє суттєво знизити швидкість повітряного потоку, тобто мінімізувати протяги та рівномірно розподілити охолоджене повітря по кімнаті. Також, застосовуючи щілинні дифузори, можна досягти цікавих рішень у дизайні інтер'єру.
Серед недоліків канальних систем варто зазначити, що низькошвидкісні блоки дещо гірше справляються з обігрівом приміщення, оскільки тепле повітря подається під стелею та ще й прагне піднятися вгору. А також відносна дорожнеча системи порівняно зі звичайними настінними блоками кондиціонерів.
У готелях високого рівня необхідна система диспетчеризації, яка дає можливість дистанційно керувати роботою кондиціонера в кожному номері з центрального пульта (комп'ютера) на ресепшені, автоматизувати сценарії. Наприклад, відключати кондиціонер при відкритому вікні, щоб гроші не вилітали «в трубу». Це дозволяє зменшити кількість необхідних людино-годин та скоротити кількість персоналу.
Щодо вентиляції, то для номерного фонду зазвичай достатньо зробити витяжну вентиляцію як у звичайних будинках. А ось у зонах загального користування необхідно організувати рух повітря так, щоб у кафе, ресторанах, на ресепшені та в коридорах не було запахів кухні.
Якщо говорити про систему опалення, то тут «палиця з двома кінцями».
Взимку ми теоретично можемо опалювати номер кондиціонером, який є тепловим насосом і заощаджує електроенергію, але кондиціонер зазвичай розташовується під стелею. Якщо гаряче повітря подавати таким чином, то воно «злітає» і стелиться по стелі. Виникає порушення циркуляції та розшарування за температурою: внизу — холодно, вгорі — жарко. Для опалення краще розташовувати цей прилад біля вікна, щоб воно не запотівало, і ближче до підлоги.
То що ж, потрібно робити ще додатково систему опалення — паливну, труби, радіатори?
Не обов'язково. Хорошим компромісом є системи, наприклад, типу чиллер-фанкойл, які можуть не лише охолоджувати приміщення, а й опалювати його. Внутрішній теплообмінник називається фанкойл. Теплоносієм у ньому є вода або спеціальна рідина, підігріта чи охолоджена, залежно від пори року, даховим теплообмінником — чиллером.
Один із типів фанкойлів призначений для монтажу на підлогу під вікно, як звичайні радіатори, але він дещо гірше справляється з охолодженням. Можна розташовувати фанкойл і вгорі, але результат буде протилежним. Тож доводиться обирати, що в пріоритеті. У системах з газовим холодоагентом VRV/VRF та й у звичайних побутових спліт-системах кондиціювання є аналогічні підлогові блоки.
Систему гарячого водопостачання також можна реалізувати різними способами. Наприклад, поставити централізований водонагрівач. Залежно від ситуації, його можна нагрівати газом, а якщо немає газу — електрикою, тепловим насосом або навіть за допомогою твердопаливного котла, тобто вугіллям, дровами, пелетами.
Якщо в місцевості немає газу і робити централізоване водопостачання занадто дорого, можна, звісно, у кожному номері встановити бойлер. «Зашити» бойлери під стелю в санвузлах номерів і відключати, якщо немає гостей. Але ймовірність того, що вони з часом протечуть, прямо пропорційна кількості номерів. І все одно доведеться робити теплопункт із запасом гарячої води для кухні та бару.
Наступне — це системи електрики. У більш-менш пристойному готелі гість має увімкнути світло при вході в номер і вимкнути біля ліжка. Цю задачу можна вирішити по-різному. Наприклад, зробити звичайні прохідні вимикачі. Шлях другий — це система так званих керованих або програмованих реле, яка дозволяє в будь-який момент змінити сценарій роботи вимикача.
Нарешті, найголовніше — це протипожежні системи та заходи, які включають систему сигналізації та оповіщення про пожежу, системи пожежогасіння та димовидалення, управління евакуацією, пожежні сходи. Також важливий момент — це вогнезахист. Готелі, побудовані з дерева, мають регулярно оброблятися спеціальними протипожежними просоченнями. У великих готелях має бути протипожежна обробка несучих металоконструкцій.
Говорити про важливість пожежної системи можна дуже довго, але найголовніше — приділяти їй першочергову увагу.
До специфічних відносять і всі системи, пов'язані з експлуатацією — система запасу води, очищення води, можливо, система пом'якшення води, станція біологічної очистки стічних вод, система аварійного безперебійного електропостачання. Хоча всі ці системи в менших масштабах можна зустріти у хорошому приватному будинку, природно, що в готелях вони складніші та функціональніші.
Більш специфічні — це так звані слабкострумові системи. До них належать системи контролю доступу та диспетчеризації в поєднанні з відеоспостереженням. Від них безпосередньо залежить безпека готелю та прибуток власника, який отримує можливість дистанційно контролювати роботу та знизити ймовірність шахрайства і несанкціонованих заробітків персоналу.
Олеже, розкажіть про особливості проєктування інженерних комунікацій у готелях.
Усі системи комунікації, які є в готелі, потрібно «пов'язати» між собою та спланувати місцезнаходження так званого пункту управління. Наприклад, пульт управління пожежною системою необхідно виводити в місце, де постійно перебуває персонал.
Як варіант, його можна розмістити в зоні ресепшн, але площа там часто невелика, а для встановлення системи потрібно достатньо простору. Проєктантам також слід врахувати ряд технічних вимог і гармонійно вписати всю цю конструкцію в загальний дизайн. Краще, щоб гість її взагалі не бачив. Адже зовнішній вигляд у всього цього обладнання, як ми розуміємо, розробляли не Філіп Старк чи Корбюзьє, а ресепшн — це перше враження гостя про готель. Тому інженерні мережі мають розроблятися спільно з дизайном інтер'єру, і це вже справжній ребус, що потребує майстерності.
Зазначу, що в готелі величезна кількість щитів для автоматики всіляких силових та слабкострумових систем: диспетчеризації, відеокамер, кондиціонерів, роутерів і так далі. Відповідно, потрібне місце, де вони будуть розташовані, щоб не заважати гостям. Ніхто не хоче дивитися на електрика, який сидить у коридорі та порпається в дротах. Краще виділити певне приміщення і розташувати всі інженерні комунікації там. Природно, одразу ж постає питання вентилювання, а часом і охолодження такої кімнати. І все це має відповідати нормам, СНІПам, ДБН.
Під час будівництва також постійно виникають питання перетину комунікацій. Наприклад, йде труба повітроводу вентиляції, а тут у пожежників величезна труба димовидалення. Усі ці комунікації мають «розійтися» і при цьому поміститися в наявну висоту стель.
Як інженерні системи можуть впливати на комфорт гостя?
Усі комунікації в готелях мають велике значення для зручності гостя, а пожежна система навіть може врятувати багато життів.
Наприклад, канальні кондиціонери завдяки своїй конструкції охолоджують номер рівномірно. Відповідно, гості не скаржитимуться, що їм «дме» холодним чи гарячим повітрям.
Питання управління світлом у номері дуже важливе. Якщо освітлення в номері контролюють керовані або програмовані реле — гості за допомогою однієї кнопки можуть виконувати цілу низку завдань. Якщо за допомогою прохідного вимикача ми отримуємо лише увімкнення та вимкнення світла однією кнопкою, то при використанні реле — ми задаємо цілу низку «сценаріїв» для однієї кнопки. Наприклад, одне натискання — увімкнення однієї комбінації світильників, два — іншої. Натиснув і притримав — отримав димування світла.
Від системи вентиляції залежить, чим пахнутимуть ваші гості — кухнею чи своїм улюбленим парфумом. Від системи очищення — якість і смак їжі, від системи пом'якшення води — комфорт після душу та довговічність роботи всіх сантехнічних приборів.
Робота готелю не повинна зупинятися при відключенні електроенергії, і при грамотному плануванні це можливо.
Цих систем може бути неймовірно багато, і кожна з них робить перебування постояльців у готелі комфортнішим.
Наскільки важлива автоматизація інженерних систем у сучасних готелях? Які популярні рішення вона передбачає на даний момент?
У сучасних хороших готелях усе, що відбувається в номері, можна контролювати з ресепшена. Наприклад, гість відкрив вікно, і в нього працює кондиціонер. Тобто кондиціонер працює «нерозумно», відповідно нераціонально витрачається наш бюджет.
Це можна вирішити двома способами: поставити контактний розмикач на вікно. Відкрив вікно — кондиціонер вимкнувся. Але через некоректне вимкнення кондиціонер довго в такому режимі «не проживе», тому роблять систему диспетчеризації. Це «купа» датчиків, що передають сигнали на комп'ютер або на програмоване реле, яке посилає кондиціонеру сигнал про коректне завершення роботи.
У багатьох сучасних готелях є система диспетчеризації, що дозволяє контролювати практично все, що відбувається в номері. Більше того, ця система дозволяє мати «статистику подій», які відбувалися в номері, що дуже важливо для контролю роботи персоналу. Але тут постає питання про доцільність. Як правило, вартість системи диспетчеризації лише на один номер варіюється від 1000 до 2000 доларів. Приймаючи рішення про монтаж такої системи, треба запитати про термін окупності. З іншого боку, якщо власник не збирається жити в готелі та особисто контролювати роботу персоналу — сумнівів немає, вона необхідна. Нам відомі випадки, коли адміністрація та персонал у готелі на 80 номерів сумарно крали по 20-30 тисяч доларів на місяць.
Які найпоширеніші помилки замовників та непрофесійних інженерних компаній при проєктуванні готелів?
Найпоширеніша помилка не лише замовника, а й компанії полягає в недалекоглядності. «Тут і зараз» для готелю — це не зовсім правильно, враховуючи, що зазвичай він починає окупатися після п'яти, семи, десяти років експлуатації. Якщо до цього часу комунікації безнадійно застаріють і вимагатимуть повної реконструкції, це і буде найбільшою помилкою. Інженерні системи переробляти найскладніше.
Якщо на етапі будівництва у замовника обмежений бюджет, то краще закласти якісь можливості, щоб потім ці мережі модернізувати.
Якщо ми економимо бюджет, наприклад, на сонячні колектори на даху, можна просто «закинути» стояк, щоб у майбутньому мати можливість розмістити ці колектори та підключити до них усю систему. Закладіть у проєкт можливість щось додати та покращити.
Олеже, наскільки витратною може бути заміна інженерних систем у побудованому готелі після співпраці з некваліфікованими компаніями?
Усе залежить від того, яку систему необхідно замінити і наскільки вона «переплітається» з іншими комунікаціями. Точно скажу, що це буде дуже витратно. Адже всі ці системи найчастіше надійно заховані від «сторонніх очей», тобто ймовірніше за все, крім комунікацій, доведеться оновити і ремонт.
Набагато «дорожче» власнику обійдеться недостатня потужність таких систем — він втрачатиме величезні гроші. Адже власник готелю на 50-60 номерів, у якому номер продається за 50 доларів замість 200, втрачає від 500 000 до 1 мільйона доларів прибутку на рік. Не хочете так? Не економте на інженерних системах та хороших проєктантах.
Сподобався наш проект?
Натисніть на іконку і поділися цією сторінкою в соціальних мережах:





Автор статьи: Павел Иванов